Diagnose MS

Diagnose MS, en dan?

Multiple Sclerose is een ziekte die bij iedereen anders verloopt. Daarom wordt ook vaak gezegd dat iedereen zijn eigen Multiple Sclerose heeft. Omdat de ziekte bij iedereen anders verloopt betekent het leven met Multiple Sclerose een grote mate van onzekerheid over je gezondheid. Kies een onderwerp links in het menu of ga naar de overzichtspagina.

MS & Ouderschap

De diagnose MS betekent vaak een grote schrik? Wat betekent MS voor je toekomst? Heeft MS invloed op je vruchtbaarheid? Als je een kind hebt en je hebt MS, wat dan? Moet je hem of haar meteen vertellen dat je MS hebt? 

Behandeling van MS, hoe gaat dat?

Hoewel Multiple Sclerose nog niet te genezen is, zijn de behandelmogelijkheden in de afgelopen jaren toegenomen. Er zijn een aantal effectieve behandelmogelijkheden bijgekomen. Door de verschillende oorzaken is de behandeling van Multiple Sclerose ook verschillend. MS-klachten zoals pijn, slechter zien, verminderd gevoel of blaasklachten zijn het gevolg van ontstekingshaarden of littekens in het centrale zenuwstelsel.

MS & Voeding

Er zijn weinig wetenschappelijke bewijzen over de invloed van voeding op het verloop van Multiple Sclerose. Ook bij MS is het echter van belang je lichaam op een goede manier te voeden. 

Leven met MS, hoe doe je dat?

Het is verstandig om aanpassingen te doen in je dagelijks leven als je Multiple Sclerose hebt, maar laat MS je leven niet bepalen. Aanpassingen zijn vervelend en noodzakelijk want als je dat niet doet zal de ziekte nog meer grip op je krijgen. Bijna alles in ons lichaam wordt bestuurd door zenuwen.

MS & Werk

Werk is voor veel mensen belangrijk. Natuurlijk omdat je daarmee een inkomen hebt, maar het is ook goed voor je gevoel van eigenwaarde. Daarnaast kan je je door werk ontwikkelen en geeft het je structuur en een deel van je sociale netwerk. 

De verschillende thema's over MS

Cognitieve veranderingen door Multiple Sclerose is een ingewikkeld probleem. Als je MS hebt wil je begrijpen wat de ziekte precies is. Maar je wilt ook begrijpen waarom je problemen ervaart en hoe je jezelf hierbij kan helpen.

MS Blog

Iedere maand verschijnt op Toekomst met MS een blog van Tessa, waarin ze vertelt over haar leven met MS. Haar leven waarin niets meer als vanzelfsprekend voelt door de grillige ziekte, waarmee ze net als vele anderen dagelijks te maken heeft. 

Nieuws en services van toekomst met MS

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over MS? Wil je praktische brochures downloaden zoals MS en Cognitieve Vaardigheden? Wil je de blogs van Tessa lezen of een handige lijst met allerlei links naar andere websites doorscrollen? In Nieuws&Services vind je alle informatie terug.
  • MS & Voeding
    MS & Voeding

Algemene informatie over MS & Voeding

Er zijn weinig wetenschappelijke bewijzen over de invloed van voeding op het verloop van Multiple Sclerose. Ook bij MS is het echter van belang je lichaam op een goede manier te voeden.

De Gezondheidsraad is een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan voor de regering en parlement en heeft over een gezond voedingspatroon een aantal adviezen opgesteld. Adviezen die tot gezondheidswinst leiden.
De adviezen van de Gezondheidsraad op een rijtje:
Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon:
  • Eet dagelijks minstens 200 gram groente en tenminste 200 gram fruit
  • Eet dagelijks tenminste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Eet tenminste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
  • Een keer per week vis, bij voorkeur vette vet
  • Drink dagelijks drie koppen thee
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de hoeveelheid keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
  • Het gebruik van voedingssupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletie-advies geldt
Alle thema's van MS

Op deze website behandelen we een aantal vaste thema's rond het leven met MS. Deze thema's breiden we geregeld uit met actuele inzichten, onderzoeken en ervaringen. Kies hier de thema's die jou bezighouden. 

Koken met MS

Het blijkt uit onderzoek en patiëntenervaringen dat maag- en darmproblemen kunnen wordenverminderd door het voedingspatroon aan te passen. We geven je tips hoe je je voeding kunt aanpassen bij: misselijkheid, bovenbuikpijn, onderbuikpijn, diarree en obstipatie.
Wat kun je doen bij misselijkheid?
Een aantal tips:
  • Neem de tijd te voor je maaltijden; ga er rustig voor zitten
  • Gebruik liever meerdere kleine maaltijden dan drie grotere maaltijden
  • Kies voor lichte, frisse gerechten
  • Een koude maaltijd gaat vaak beter dan een warme, omdat de geur daarvan je soms tegen kan gaan staan
  • Soms kan je vloeibaar eten beter verdragen dan vast eten
Wat je bij misselijkheid vaak beter niet kan nemen:
  • Koffie en sterke thee
  • Alcohol
  • Vet eten
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Scherpe spijzen door bijvoorbeeld sambal
Wat je bij misselijkheid vaak wel kan eten:
  • Yoghurt en kwark
  • Lichte groenten zoals worteltjes, bloemkool, witlof, avocado, peultjes, boontjes, etc.
  • Noten
  • Eieren
  • Soms (water)ijsjes
  • Gemberthee met honing kan de misselijkheid verminderen
Wat kun je doen bij bovenbuikpijn?
  • Neem de tijd voor je maaltijden; ga er rustig voor zitten
  • Gebruik liever meerdere kleine maaltijden dan drie grotere maaltijden
  • Kies voor lichte, frisse gerechten
Wat je bij bovenbuikpijn vaak beter niet kan nemen:
  • Koffie en sterke thee
  • Alcohol
  • Vet eten
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Scherpe spijzen door bijvoorbeeld sambal
Wat je bij bovenbuikpijn vaak wel kan eten:
  • Yoghurt en kwark kan je meestal beter verdragen dan de ‘gewone’ melkproducten
  • Lichte groenten zoals worteltjes, bloemkool, witlof, avocado, peultjes, boontjes, etc.
  • In plaats van gewoon brood wordt geroosterd brood wel beter verdragen. Door het brood te roosteren wordt het als het ware al wat voorverteerd
  • Pepermuntthee kan de klachten verlichten
Wat kun je doen bij onderbuikpijn?
Een aantal tips:
  • Neem de tijd te voor je maaltijden; ga er rustig voor zitten
  • Gebruik liever meerdere kleine maaltijden dan drie grotere maaltijden
  • Kies voor lichte, frisse gerechten
Wat je bij onderbuikpijn vaak beter niet kan nemen:
  • Alcohol
  • Vet eten
  • Koolzuurhoudende dranken
Wat je bij onderbuikpijn vaak wel kan eten:
  • Rood vlees zoals rundvlees of varkensvlees of lamsvlees. Wild wordt vaak wat moeilijker verdragen. Je kunt ook kiezen voor gevogelte of vis
  • Lichte groenten zoals worteltjes, bloemkool, witlof, avocado, peultjes, boontjes, etc.
  • NB In tegenstelling tot koolsoorten zoals rode kool, witte kool en savooiekool is zuurkool licht verteerbaar. Dit komt omdat de zuurkool door het inleggen in zout al enigszins voorverteerd is
  • Volkorenbrood of brood met veel pitten en zaden kan wat meer klachten geven. In dat geval kan je beter, al dan niet tijdelijk, voor tarwebrood kiezen
  • Kamillethee kan de klachten verlichten
Wat kun je doen bij diarree?
  • Drink voldoende. Het is beter wanneer je kleine hoeveelheden drinkt dan grote hoeveelheden in één keer
  • Liever meerdere kleinere maaltijden dan drie grote
  • Kies voor lichte en frisse gerechten
  • ‘Zoete’ melkproducten geven je vaak eerder klachten dan de zure varianten zoals karnemelk, kwark of yoghurt
  • Teveel fruit geeft soms klachten van diarree. 2 stuks fruit per dag is voldoende
Wat je bij diarree vaak beter niet kan nemen:
  • Alcohol
  • Vet eten
  • Koffie
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Erg zoete voedingsmiddelen
Wat je bij diarree vaak wel kan eten:
  • Drink water (je kunt daar een klein beetje vruchtensap door mengen), slappe thee, bouillon
  • Rood vlees zoals rundvlees of varkensvlees of lamsvlees. Wild wordt vaak wat moeilijker verdragen. Je kunt ook kiezen voor gevogelte of vis
  • Lichte groenten zoals worteltjes, bloemkool, witlof, avocado, peultjes, boontjes, etc.
  • NB In tegenstelling tot koolsoorten zoals rode kool, witte kool en savooiekool is zuurkool licht verteerbaar. Dit komt omdat de zuurkool door het inleggen in zout al enigszins voorverteerd is
  • Volkorenbrood of brood met veel pitten en zaden kan wat meer klachten geven. In dat geval kan je beter, al dan niet tijdelijk, voor tarwebrood kiezen
Wat kun je doen bij obstipatie?
  • Drink voldoende; ongeveer 2 liter per dag
  • Eet voor het ontbijt 1 groene kiwi
  • Een ruime hoeveelheid voedingsvezels zijn aan te raden; deze vezels vind je in volkorenproducten, groeten, fruit en noten
  • Neem de tijd voor de maaltijden, eet rustig en kauw je voedsel goed
Bij obstipatie niet aan te bevelen:
  • Producten met weinig vezels. Voorbeelden: wit brood, gewone beschuit, koek, snoep. Gebak, chips en zoutjes
Voedingstips in het geval van obstipatie:
  • Eet veel groente, gekookt of rauw
  • Lichte groenten zoals worteltjes, bloemkool, witlof, avocado, peultjes, boontjes, etc.
  • NB In tegenstelling tot koolsoorten zoals rode kool, witte kool en savooiekool is zuurkool licht verteerbaar. Dit komt omdat de zuurkool door het inleggen in zout al enigszins voorverteerd is
  • Je kunt van volkorenbrood of brood met veel pitten en zaden wat klachten krijgen, kies in die gevallen eerder voor tarwebrood
  • Brandnetelthee kan je klachten verminderen